تسمه نقاله لاستیکی چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

 

تسمه نقاله لاستیکی از نوعی تسمه متحرک پیوسته میباشد که مواد یا بسته ها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند. یعنی به عبارت دیگر، این یک نوار از جنس سخت و بادوام ساخته شده است که مواد مختلفی بر روی آن انتقال پیدا میکند. معمولا از مواد مختلفی ساخته شده است، از ترکیبات لاستیکی و چرم گرفته تا یورتان و پی وی سی تا مش سیمی متشکل از فلزات مختلف مانند فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی. تسمه نقاله لاستیکی  بسیار محبوب می باشد و در صنایع مختلف برای حمل و نقل و پردازش مواد از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می شود. آنها به طور گسترده ای در سیستم های نوار نقاله استفاده می شوند.

تسمه های چندگانه برای انتقال یا جابجایی نیرو از یک محور چرخشی به محور دیگر در سیستم های نقاله استفاده می شود. آنها برای طیف گسترده ای از کاربردها و حمل و نقل رسانه ای در دسترس هستند. شرکت های تولید، معدن و حمل و نقل همگی از تسمه نقاله برای مدیریت کارآمدتر مواد و کاهش هزینه های نیروی کار استفاده می کنند.

تسمه نقاله همچنین در شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی، مونتاژ خودرو و تایر، الکترونیک، داروسازی و پزشکی، چاپ، مرتب سازی پستی، تنباکو و بسته بندی استفاده می شود.

 

ویژگی های تسمه نقاله

 

تعدادی ویژگی وجود دارد که عوامل اساسی دخیل خواهد بود برای تمایز یک نوع تسمه از نوع دیگری. به عنوان مثال، اگر نیروی کششی در یک سیستم انتقال مشکل باشد، بهتر است یک تسمه V شکل با شکاف عمیق انتخاب کنید. به طور مثال، اندازه ها نقش خیلی کلیدی در تعیین پیکربندی تسمه دارند. تسمه باید به اندازه کافی پهن و محکم باشد تا بتواند بارهای سنگین را تحمل کند. کمربندهایی با شکل منحصر به فرد برای استفاده های تخصصی مانند فرآوری مواد غذایی وجود دارد. برخی از تسمه ها دارای درپوش یا قسمت های مسدود شده هستند که برای دسته بندی و بسته بندی آسان مواد غذایی استفاده می شود. انتخاب کمربند مناسب، بسته به کاربردهای مختلف، بخش مهمی از استفاده از این سیستم ها است.

انواع تسمه نقاله لاستیکی

 

 

  • تسمه نقاله کشاورزی
  • تسمه نقاله بازیافت و بازیابی
  • تسمه نقاله پردازش مواد غذایی
  • تسمه نقاله حمل بسته
  • تسمه نقاله محصولات جنگلی
  • تسمه نقاله سنگدانه / سیمان و ساخت و ساز و غیره

 

 

برنامه های کاربردی

انواع مختلفی از تسمه های انتقال برای کاربردهای منحصر به فرد وجود دارد. ساخت تسمه نقاله و مواد مورد استفاده اغلب برای کاربرد خاص است. مثلا:

 

  • تسمه های نقاله
  • تسمه نقاله لاستیکی

 

  تسمه همه منظوره: این تسمه برای انتقال عمومی یا انتقال قدرت مورد استفاده میشود.

تسمه نقاله و یا نوار کشاورزی: ​​این برای کاربردهای کشاورزی مانند انتقال سیلو، کمربند تجهیزات کشاورزی و غیره مورد استفاده میشود.

تسمه‌های خرده ‌فروشی: از آن‌ها در باجه‌های صندوق یا Cashier  و یا انتقال موجودی برای مقاصد مختلف تجاری استفاده می‌شد و کاربرد آن در صنعت های تجاری خیلی بیشتر از موارد میباشد.

تسمه های ساختمانی: برای مصالحی مانند زونا سقفی یا پوشش سقفی یا تخته سه لا استفاده می شوند. آنها کمربندهای سنگینی هستند که برای استفاده در تجهیزات ساختمانی طراحی شده اند.

تسمه نقاله آسانسور: این نوع تسمه ها معمولاً در کاربردهای عمودی استفاده می شود که در آن عوامل ایمنی اضافی برای اتصالات سطل و همچنین سوراخ هایی برای مش بندی با قطعات محرک و ردیابی وجود دارد.

کمربندهای فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی: برای استفاده در برنامه های فرآوری مواد غذایی یا نوشیدنی طراحی شده اند این صنایع بسیار گسترده است و بهترین در نوع خودشان هستند.

تسمه نقاله جنگلی: این تسمه ها برای استفاده در چوب بری، کارخانه چوب بری، مزرعه درختی و صنایع مرتبط طراحی شده اند.

تسمه های معدنی و معدنی: تسمه های سنگینی هستند که برای کاربرد در معادن و معادن استفاده می شوند. آنها می توانند موادی مانند سنگ معدن، سنگ، باطله، شن، سنگدانه ، سنگ شکن‌های فکی و غیره را حمل کنند.

تسمه در دمای بالا: آنها برای موادی استفاده می شوند که می توانند با خیال راحت دماهای شدید را تحمل کنند. آنها می توانند مواد با دمای بالا را انتقال دهند که در صنایع مختلف میتواند استفاده شود.

تسمه نقاله شیبدار: معمولاً برای استفاده در انتقال مواد به سمت شیب یا پایین شیب طراحی شده اند.

تسمه تولید و ساخت: در خطوط تولید کارخانه استفاده می شود. آنها شامل تسمه هایی هستند که برای کاربردهای ساخت خاص مانند تولید تراشه های نیمه هادی طراحی شده اند.

کمربندی برای عملیات بسته بندی: این تسمه ها برای استفاده با مقوا، کاغذ بسته بندی و غیره در برابر سایش مقاوم مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار کاربرد دارند چون در صنایع مختلف معمولا بسته بندی برای محصولات وجود دارد.

تسمه انتقال قدرت: آنها در کاربردهای انتقال قدرت مانند تسمه موتور، تسمه برای برخاستن نیرو، ماشین آلات صنعتی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

تسمه در صنعت خمیر و کاغذ برای انتقال خمیر، کاغذ یا محصولات کاغذی استفاده می شود.

تسمه نقاله سفارشی: می توان آنها را برای کاربردهای خاص طراحی کرد و در طراحی صنعتی در آن لحاظ خواهد شد.

اگر شما طراح صنعتی هستید و میخواهید با انواع آن آشنا شوید میتوانید برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

نکات خرید تسمه نقاله

شما باید در مورد استحکام لازم تسمه نقاله اطلاعات بیشتر داشته باشید و موارد کششی آن را بیشتر برسی کنید.

حداقل تعداد لایه‌ها یا گیج لاشه را تعیین کنید که می‌تواند اطمینان حاصل کند که تسمه ویژگی‌های تحمل بار کافی داشته باشد.

تسمه نقاله همچنین باید ویژگی های تراش پذیری لازم را داشته باشد که به برقراری تماس و یا اتصال خوب با رول idler مرکزی در شرایط بارگذاری سبک و خالی کمک شایانی میکند.

سعی کنید تسمه ای را انتخاب کنید که مقاومت در برابر ضربه را داشته باشد تا بتواند بار را به هنگام افتادن روی تسمه تحمل کند.

تسمه ای را انتخاب کنید که دارای قابلیت انعطاف پذیری کافی برای عملکرد موثر در اطراف قرقره های ترمینال باشد.

 

لطفا برای بنویسید چه نوار نقاله و یا تسمه نقاله ای مورد نظر شماست تا بیشتر در ارتباط باشید یا مواردی که فکر میکند به توضیح بیشتر دارد برای ما ارسال کنید تا تیم محتوا برای شما بررسی و اطلاعات بیشتری تهیه کنیم.

2 نظر در “تسمه نقاله لاستیکی چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

    1. سلام لطفا تماس بگیرید اطلاعات داده خواهد شد، یا به زودی اطلاعات بیشتر آپلود میشود.
      ممنون از کامنت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *