تسمه های انتقال نیرو صرفاً وظیفه منتقل کردن نیروی موتور یا گشتاور از بخشی از به بخش دیگر دستگاه را دارند که بواسطه این انتقال نیرو چرخ دنده، غلطک یا فولی دومی به حرکت درآمده و یا باعث درگیری آن قسمت با قطعات دیگر میشود. این تسمه ها بر خلاف تسمه های نقاله معمولاً عرض کمی داشته و گنجایش یا فضایی برای حمل محصولات ندارند ولی در عوض دارای ساختار مستحکمی میباشند که آنها را برای دورهای بالا و مقاومت در برابر نیروی کششی وارد شده مناسب ساخته است. طول این تسمه ها محدودیتی نداشته و در دستگاه های کوچک و بزرگ از چند سانتیمتر تا چندین متر مصرف دارند.
تسمه های انتقال نیرو از لحاظ ساختار میتوانند مانند تسمه های تایمینگ، دنده ای و دارای حرکت گامدار باشند یا تخت باشند و یا اینکه دارای سطح مقطع خاصی به شکل دایره، ذوزنقه و … باشند. محرک حرکتی این تسمه ها غالباً فولی های تخت یا دنده ای بوده که شکل و سطح فولی بطور استاندارد و مخصوص تسمه مربوطه میباشد. گاهی اوقات سطح رویی این تسمه ها ممکن است علاوه بر انتقال نیرو با محصولی درگیر شده، آنرا به سمت جلو کشیده یا نیرویی را به سمت محصول وارد کند ازین رو جهت محافظت از سطح تسمه انتقال نیرو در برابر اصطکاک و خوردگی و یا ایجاد درگیری بیشتر با محصول آنرا با لاستیکهای ضد سایش روکش میکنند.
تسمه های انتقال نیرو بسته به نوع ساختارشان میتوانند دنده ای یا تخت باشند. جنس این تسمه ها نیز انواع مختلفی دارند که میتوانند از جنس لاستیک، پلی اورتان (PU)، پی وی سی (PVC) و… به همراه الیاف مصنوعی یا رشته سیم باشد.